Nettsvindel

Det kan være vanskelig å oppdage – at du er blitt hacket, lurt eller svindlet

Når du oppdager nettsvindel er det viktig at du raskt kommer i gang med å begrense skadene

Kvinne med halve ansiktet i skyggen. Foto:Thomas Ekström/Sikresiden
Kvinne med halve ansiktet i skyggen. Foto:Thomas Ekström/Sikresiden
Ikon for nettsvindel – Svindleransikt på dataskjerm

Nettsvindel

Det kan være vanskelig å oppdage – at du er blitt hacket, lurt eller svindlet

Når du oppdager nettsvindel er det viktig at du raskt kommer i gang med å begrense skadene

Kvinne med halve ansiktet i skyggen. Foto:Thomas Ekström/Sikresiden
Ikon for nettsvindel – Svindleransikt på dataskjerm

Nettsvindel

Har noen fått tilgang til kontoen din?

Det er flere måter å få tilgang til kontoer og passord på, for eksempel gjennom e-post der du blir bedt om å taste inn brukernavn og passord på en nettside som likner på en du vanligvis bruker, som Google eller Facebook.

Hvordan oppdager du det?

  • Noen sender ut e-post eller spam til andre i ditt navn
  • IT-avdelingen, Google, Facebook, nettbanken eller andre gir beskjed om at du logger inn fra uventede steder
  • Venner gir beskjed om at du skriver rare ting i e-post eller på sosiale medier
  • Du blir utestengt fra nettjenester du vanligvis bruker, fordi kontoen din har blitt svartelistet

Hva gjør du?

  • Gi beskjed til lokal brukerstøtte eller IT-avdeling om hva som har skjedd
  • Tenk over hvordan dette kan ha skjedd. Har du tastet inn brukernavn og passord på en rar nettside nylig?
  • Tenk over hvilken konto som er tatt, og hvilke rettigheter kontoen hadde i ulike systemer
  • Hvilken informasjon kan ha kommet på avveier? Kontakt berørte parter
  • Bytt alle passord, bruk en annen maskin. Bytt passord på student- eller ansattkonto og andre e-postkontoer. 
  • Sperr bank- eller kredittkort straks hvis du har lagret kortinformasjon som kan misbrukes
Har maskinen din blitt hacket?

Hvordan oppdager du det?

Du kan for eksempel oppleve at

  • maskinen din virker langsommere enn vanlig, eller starter tregere
  • du får opp rare popup-vinduer, for eksempel under oppstart
  • du ser uvante ikoner i verktøylinja
  • antivirusprogrammet melder fra om ondsinnet programvare
  • webkameraet på laptopen lyser selv om du ikke bruker det
  • det dukker opp ukjente filer på harddisken
  • harddisken summer mye, også når maskinen ikke brukes
  • du blir utestengt fra nett-tjenester du vanligvis bruker, fordi maskinen din har blitt svartelistet

Hva gjør du?

  • Koble deg fra nett for å unngå spredning og misbruk av maskinen
  • Kontakt brukerstøtte eller en person med IT-kompetanse så fort som mulig
  • Hvilken informasjon kan ha kommet på avveier? Kontakt berørte parter
  • Kjør manuell virusscan av hele maskinen
  • Hvis maskinen må reinstalleres blir dokumentene borte og de må hentes fra backup
  • Noen ganger kan filer reddes fra harddisken, men dette er vanligvis kostbart
  • Tenk over hvilke kontoer som kan være tatt, og hvilke rettigheter kontoene hadde i ulike systemer
  • Bytt alle passord, bruk en annen maskin. Bytt passord på student- eller ansattkonto og andre e-postkontoer. Dette er spesielt viktig for den kontoen som mottar e-post om passordbytte.
Løsepengevirus

Løsepengevirus oppdages ved at du får beskjed om at noen kontrollerer filene dine, og du må betale for å få tak i dem igjen. Det kan også oppdages ved at du merker at filene dine er låst og ikke kan åpnes.

Hva gjør du?

  • Koble datamaskinen fra nettet for å unngå spredning.
  • Ikke betal løsepenger. Det er med på å opprettholde kriminalitet og gir deg kanskje ikke tilgang til filene likevel.
  • Ta kontakt med brukerstøtte ved studie- eller arbeidssted.
  • Hvis maskinen må reinstalleres blir dokumentene borte. Hent filer fra backup.
  • Noen ganger kan filer reddes fra harddisken, men dette er vanligvis kostbart.
ID-tyveri

Dette kan oppdages på mange måter, for eksempel ved at du mottar regninger eller oppdager transaksjoner som ikke stemmer, eller mottar varsel om adresseendring eller kredittsjekk uten grunn.

Hva gjør du?

  • Anmeld ID-tyveriet til politiet, legg ved dokumentasjon
  • Kontakt banken din og kredittkortselskapet ditt
  • Kontakt slettmeg.no hvis opplysninger misbrukes på nettet

Les mere om ID-tyveri  (nettvett.no)

Lær mer

Lær mer